Z tekstu do katalogu wystawy:
Ogólnopolski konkurs na plakat: "Dni Zielonej Góry. Winobranie 2017" reaktywowany po ponad czterdziestu latach przez Okręg Zielonogórski ZPAP i Zielonogórski Ośrodek Kultury wzbudza zainteresowanie artystów plastyków, ale też mieszkańców miasta. W tym roku szczególne, ponieważ oferta artystów wyrasta ponad przyzwyczajenia [...].
Jury wybrało propozycję Magdaleny Wosik. Dlaczego? "Przez ostatnie lata plakaty zaczęły być do siebie bardzo podobne. Chcieliśmy wybrać coś w innej stylistyce [...]. Szukaliśmy rozwiązań malarskich, kolorystycznych, z pomysłem, z satyrą. Dlatego ten Adam i Ewa tak bardzo nam się spodobał [...]." - mówi po posiedzeniu jury artysta plastyk Anna Zawadzka-Dziuda. Profesor Radosław Czarkowski stwierdził, że wybór pozornie był dość szeroki, "ponieważ sporo plakatów bazowało na estetyce, która cały czas nam towarzyszyła, a jednocześnie była to estetyka, która rządzi się prawami narzędzia, czyli komputera. Plakat to jest wypowiedź autorska. Natomiast to, czego w nim bardzo często brakuje, to refleksja i idea. Plakat, który został wybrany, spełnia wszystkie cechy, porządkujące jakość warsztatową. I kompozycja, kolorystyka i idea, a obok tego bardzo autorskie widzenie rzeczy". W konkluzji podkreślił, że zwycięski plakat to bardzo dobre sięgnięcie do "tradycji polskiej szkoły plakatu".
Określenie to powstało w latach sześćdziesiątych XX w. Było używane w odniesieniu do grupy polskich artystów-plakacistów, którzy zdobyli międzynarodowy rozgłos. Wykonywali plakaty o tematyce politycznej, społecznej i kulturalnej (film, przedstawienia teatralne, wystawy, przedstawienia cyrkowe). Ich prace bardzo zróżnicowane stylistycznie charakteryzowały: lapidarność i oszczędność formy, ironia i nowatorskie liternictwo.
Uznając walory plakatów nagrodzonych w tegorocznej edycji Konkursu, z nadzieją na przyszłość, podkreślam wartość polskiej szkoły plakatu wyróżnioną przez świat: "niezależność i bystrość rozumu".
dr Iwona Peryt-Gierasimczuk
Kurator wystawy: dr Andrzej Bembenak