Winobranie to czas nie tylko imprez kulturalnych, artystycznych i sportowych, wszechpotężnej degustacji win lubuskich, lecz także czas Wielkiej Komercji! Okręg Zielonogórski ZPAP wielokrotnie wpisywał się w przebieg Winobrania — wystawami tematycznymi, konkursami, wydawnictwami... jednak niewielkie były nasze osiągnięcia w dziedzinie komercyjnej, mimo prób; sprzedaży koszulek, magnesów, plakatów czy widokówek.
Wystawa-performance "Jubileuszowa Wyprzedaż Winobrańiowa" miała być naszą szansą na zmianę w tej dziedzinie! Kierowaliśmy ją do chętnych Artystów, osób odważnych, z poczuciem humoru i dystansem wobec roli artysty w świecie współczesnym, oraz dzieła sztuki jako obiektu komercyjnego, którym bliskie są główne cele tego przedsięwzięcia:
— odniesienie się do wszechogarniającej społeczeństwo konsumpcji,
— zachęcenie do udziału w rynku sztuki, w charakterze propozycji przeciwstawnej dla traktowania szeroko pojętej komercji, jako tendencji implikującej nadrzędność dóbr konsumpcyjnych nad kulturą i wypierającej znaczną część wartości fundamentalnych,
— popularyzacja galerii Pro Arte jako miejsca, w którym można nabyć atrakcyjne obiekty,
— przysporzenie jak największej ilości środków finansowych na rozwój galerii i Okręgu Zielonogórskiego ZPAP.
Wystawę reklamowaliśmy jako bezprecedensowe wydarzenie, na którego rzecz artyści OZ ZPAP i ich przyjaciele, artyści niezrzeszeni i amatorzy, przygotowali pierwszą w historii Zielonej Góry (a w każdym razie pierwszą w ponad 100.letniej historii ZPAP) wyprzedaż unikatowej kolekcji dzieł sztuki, malarstwa, rysunku, grafiki, przedmiotów artystycznych — w promocyjnych, specjalnych, wyjątkowych, okazyjnych cenach, w ramach jubileuszowego prezentu dla mieszkańców i gości Naszego Miasta.
Założeniem wystawy była nie tylko specjalna oferta, ale i czas trwania — galeria była czynna przez cały czas Winobrania (od 9 do 17 września) w godzinach od 11:00 do 20:00, a podczas weekendów nawet do 24:00! Prace zgromadzone na wystawie charakteryzowały się wielką różnorodnością technik, rozmiarów, cen i poziomu artystycznego. Celem tej kolekcji było zaspokojenie rozmaitych potrzeb i gustów odwiedzającej galerię publiczności i zasugerowanie zwiedzającym, iż oferta komercyjnej galerii sztuki to nie tylko wysublimowane (dla wielu odbiorców czasem niezrozumiałe) prace o wysokich cenach.
Dobór prac na Jubileuszową Wyprzedaż Winobraniową miał zachęcić szersze spektrum odbiorców, do częstszego odwiedzania galerii Pro Arte także w ciągu roku.
Zaprojektowany wprost podręcznikowo performance w czasie trwania wystawy, jako „sytuacja artystyczna, której przedmiotem i podmiotem jest obecność artysty w określonym kontekście czasu, przestrzeni i własnych ograniczeń”, zapraszał artystów biorących udział w wystawie do aktywnych działań według własnej koncepcji.
Udział w wystawie/w performance:
Elżbieta Altervogt, Ewa Balawajder, Ewa Dębowska, Beata Głowicka, Angelika Kąpielska, Henryk Krakowiak, Agnieszka Kujawa-Bartosik, Liwia Litecka, Marta Rajewska, Ilona Sawicka, Halina Skindzier, Robert Tomak, Joanna Tomońska, Marta Trawińska, Anna Wojewoda, Anna Zawadzka-Dziuda.
Działania artystów przedstawiały różne rodzaje aktywności; od biernej obecności, pomocy technicznej w fazie przygotowań, czy dbałości o kształt wystawy w czasie jej trwania, przez prowadzenie charytatywnej sprzedaży kolczyków na rzecz kociej łapki (szczegóły na fb Pro Arte) i zachęcania do interaktywnych działań z obiektami Ewy Dębowskiej, do bezpośredniego kontaktu z audytorium, które okazało się najistotniejszym elementem performance. Naszą galerię odwiedziła niezliczona ilość gości, spragnionych nawiązywania bezpośredniego kontaktu z artystami, podejmowania relacji i otwartych na nasze propozycje. Ta konfrontacja wyzwoliła niezwykle pozytywną energię uwidocznioną w prowadzonych rozmowach, owocującą wyrazami sympatii, wspólnymi planami na przyszłość, a także... zakupami.
10 winobraniowych dni to ponad 38% wszystkich wpływów galerii od 1 stycznia do 17 września 2023 roku! Dla mnie największą wartością były reakcje osób, którym proponowałam zdjęcia w galerii. Były to zawsze reakcje pozytywne i wprowadzały w przestrzeń ekspozycji nastrój beztroskiej zabawy, optymizmu i żartów, tak przecież nieodzowny dla winobraniowej fiesty.
Anka Wojewoda
Wystawa jest elementem cyklu „Artyści w przestrzeni miasta” realizowanego przy wsparciu finansowym Miasta Zielona Góra.